My Photo
Name:
Location: cairo

اهم شىء فى علاقاتى بالاخرين هى الـثـقـة , واعشق النسور والصقور لانهم يحلقوا فى اعالى السماء فوق الافق

Thursday, February 08, 2007

كنتاجى

قرررب ....قررررب....قررب فضايح ....فضايح ....فضايح
طبعا اللى اخترع الفكرة دى اكيد كان قصده انه يفضح واحد من اصحابه لكن مكانش يعرف انه هيفضح بيها ناس كتيييييييييير
ربنا يستر
المهم تلبيه لتمرير الدكتورة /سمراء النيل التاج لي فسوف نبدا نشرة فضائح العاشرة مساءا واتمنى الا تحزن منى على كل هذا التاخر (مش كفاية الفضايح)
هذا هو اول تاج يمرر لى وسوف نبدء الان اليكم اخر الفضائح

action:

العصا والطماطماية:
عندما كنت صغيرا (حوالى 5سنين كدة ) كنت عند جدى وهم يسكنون فى مكان شعبى وكنت واقف امام المنزل وكان هناك ولد رخم جداااااااا وكان واقف امام المحل الذى هو فى بيت جدى و كان اخى(الذى يكبرنى بسنتين ) يقول له امشى من هنا (لانه ولد رخم جدا ولا اتذكر لما كنا نقول له ذلك) ...المهم اننى كنت اقف مع اخى وكلما يقول له اخى شىء اقلده واقول مثله فعندما يقول له امشى فاقول انا له امسى يواد من هنا (وبراءة الدنيا كلها فى عنيا السغنطتين ) فقال لاخى انا مش امشى الا لما يطلع هو (عليا ) فانا قولتله لا مس همسى امسى انت الاول وطبعا كنت معتدما على انى واقف على ارضى وفى حماية وبجوار اخي فقال لاخى خاليه يمشى احسنله وانا مش همشى الا لما يطلع هو وطبعا جرى الدم فى عروقى وادايقت منه فنظرت اليه واضع يدى فى وسطى (اللى كان اصغر من رقبة العصفورة) وقلت له البيت دة بتاعنا وانا مس همسى وكان ممسك بعصا فى يده واذ فجاة يقوم الواد ابن اللذينا يسلم بالعصا على بطنى بكامل قوته وجرى على بيتهم زى الفوريرة (اكيد كان خايف منى)
وطبعا لم افعل انا شىء سوى عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا حتى سمع كل من فى شارعنا والشارع الذى خلفنا
وعندما شاف اخى هذا المنظر جرى خلف الواد ولكنه لم يلحقه ثم رجع سريعا كى يرى ماذا حدث لى وطبعا والدتى وجدتى وخيلانى خرجوا من البلكونة مفزوعين ينظرون ماذا حدث وصعدت الى البيت وانا مستمر فى العاااااااااااااااااا دون توقف فوالدتى رفعت التى شيرت كى ترى ماذا حدث لى فكانت حمراء كالطماطماية مكان الضربة وقلت لوالدتى وانا منهمر فى العاااااااا الواد اللخم دة انا هضلبه اول ما اسوفه وعاااااااااا كان يوم البكاء العالمى ...بجد كان موقف غريب والولد شوفته تانى كتييييير وبصراحة كنت اخاف منه لانه متشرد جدا هههههههه فلم اكلمة باى كلمة
وفهناك موقف اخر هذا فعلا لن انساه طوال عمرى فاننى احس انه قد علم في شخصيا وتعلمت منه الكثير

(كرباج العربجى ) :

اننى اريد ان يفهم الجميع هذا الموقف وهو اننى كنت اسير فى شارع فى حى بعيد عن منزلنا وتقريبا لم اكن اعرف فيه احد ولم اسير فيه كثير من قبل فهو شارع واسع وكبير ومزدحم بالناس يكاد يصعب ان تسير فيه سيارة وان سارت سوف تخرج من هذا الشارع بعد يومين لانه شارع كبير ومزدحم وهو اشبه بالسوق ولكنه ليس سوقا
المهم
كنت اسير تقريبا فى النصف الايمن للجانب الايسر من الشارع (يعنى قريب من منتصف الشارع ) ولكنى كنت اسير وافكر فى اشياء كثيرة كالعادة فاننى دائم التفكر اثناء السير فى الطريق واذ فجاة احسست ان صاعقة ما نزلت على كتفى ...انا اريد ان اقول لكم ان من قوة (الخضة) والدهشة شل عقلى عن التفكير لمدة حوالى 10 دقائق من ليس من قوة الضربة ولكن من هول الموقف ... فعندما التفت للخلف وجدته (وبدون ضحك وتريقة) طلع عربجى ماشى بالحصان بتاعه وعمال يقولى حاسب من قدامى وانا لم انتبه له (لانى مش واخد بالى) ولكى يقولى افسح الطريق ولكن بطريقته الشخصية (استخدم زمارة العربية بتعاته ) وسلم على كتفى ولكن هذه المرة دى بالكرباج ( ههههههههههههههههههههههههههه مش قولت بلاش تريقة وضحك .....هششش ) انا كنت فى الصف الاول الثانوى تقريبا مع ان الضربة لم تؤلمنى ابدا ولكن رد فعلى هو الذى ألمنى حيث اننى قد التفت له فقط ولم افتح فاهى بكلمه واحدة ولكن هذا قد احدث لى عقدة الا وهى كلمه واحدة فقط وهى الخوف وكان هذا الموقف واحد من المواقف التى ضغطت على وتر الخوف عندى فاننى لما استطع تعريفه ولا اعلم هل هذا خوف ام جبن (مش فيتا وبندا وميلكانه ...هاه) فهذا الموقف لن انساه طوال حياتى وسوف اضعه امام عينى دائما كى اتعلم منه
والسؤال هنا لو كنت مكانى ماذا كنت سوف تفعل ؟ (اتمنى فعلا ان يجيب عليه كل من يقرا)

romance:

بجملة الفضايح بقى......
حب الاسانسرات
سوف اقول لكم حكاية حب لى تعتبر اول قصة حب ابوح بها للطرف الاخر
كنت فى ثانية ثانوى وعلمى فكان لابد من المذاكرة والاجتهاد ولكن الحب ومفعوله... هى كانت تقطن فى نفس العمارة التى اسكن فيها ولكنها فى الدور العاشر
الموضوع بدء بتلميحات متبادلة وبدا اهتمامى المتزايد بها فكنت اطلع للدور العاشر واقف عند الاسانسير الايمين وعندما ياتى اسجله الدور الارضى واسير للاسنسير الايسر وانتظره (لان العمارة عندنا الدور فيه 16 شقة وانا مش بكذب لو مش مصدقين تعالوا وشوفوا بنفسكم ) وعندما ياتى اسجله ايضا للدور الارضى وكل هذا وانا انتظر خروجها من باب شقتها صدفة على امل ان اراها وانا لا اعلم انها سوف تخرج اساسا ولكن فقط كنت اصعد وانتظر واتمنى رؤياها ولو تعلموا ما هى الحجج التى اخذ بها التصريح للخروج وترك المذاكرة لن يقتنع بها طفل صغير وكنت كلما اراها احس بنفضة قلبى وفرحة عارمة تجتاح كل جسدى وكانت كلما تركب الاسانسير وتنزل منه اقف مكانها واتذكرها وانا سعيد جداااا (كنت عبيط بقى تعملوا ايه هههههههه) كان التفكير فيها يسيطر على عقلى دائما بدرجة كبيرة والذى يثبت ذلك هى اوراق مذاكرتى فى الثانوي العامة فلم يخلو كتاب او ورق او اى شىء اخر من اسمها متشابك مع اسمى واول حرف من اسمها دائما كنت اكتبه على كل شىء حتى اصبحت عادة لى ولكن اتت الريح بما لا تشتهى السفن والحمد لله على كل شىء(بصوا بقى من الاخر فى حاجة مش يعرفها حد خالص حتى اصحابى اللى حكتلهم الموضوع دة) كتبت لها رسالة وشرحت لها الاسباب التى دفعتنى الى ترك هذا الموضوع على امل ان القاها صدفة فى الاسانسير وضعت هذه الورقة
خلف زجاج الاسانسير(مكان سرى جدا مش كدة ..بس والله مش عارف الورقة راحت فين)

فى موضوع تانى كان غريب بالنسبة لى هو اننى عندما كنت فى الثانوية العامة كنت اتمنى امنية غريبة وهى اننى كنت اريد ان اتزوج ببنت تكبرنى سنا ولكن طبعا لايكون هذا الفارق كبيرا يعنى الا يتعدى سنة او سنتان على الاكثر وكنت لا اعلم لماذا كنت اتمنى ذلك هل لكى افعل مثل رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم ولكن بالطبع لست مثله ابداااا ولكن لم اعلم لماذا كنت اتمنى ذلك!!!!!!
المهم عندما دخلت الجامعة كانت هناك امامى مشكلة وهى اننى لما ادخل اولى حضانة ودخلت ثانية حضانة(يعنى مش حافظ ا ب) وA B) فكنت اصغر من كل شباب دفعتى وبالتاكيد ليس كل من اقابلهم سوف يوفقوا على هذه الفكرة وكانت هناك بنت تكبرنى باسبوعين وكانت ( بسم الله ماشاء الله ) ذات صفات جميلة فعجبتنى كثيرا ولكن لم يحدث نصيب لان الفكر لم يكن مثلما اريد وفى العام التالى قلت اكيد كل هؤلاء على الاقل فى سنى ولكن كل من قابلتهم ويعجبوننى كنت احتار فى معرفة سنة وشهر الميلاد وكل ذلك ولكنى اكون فى غاية الخجل فى طرح هذا السؤال ولكن اراوغ من اجل معرفته فاسالهم عن البرج ثم اليوم ثم السنة ودائما حظى يكون جميل جدا حيث اجدهم جميعا اكبر منى فيزداد جنونى
وكان اغرب موقف حدث لى والقننى درسا تعلمت منه الكثير هو عندما كنت فى الفرقة الثانية كنت فى استعلامات الاسر واستقبال الطلبة الجدد فكنت اعرف كل من هو جديد فى الدفعة الجديدة ففى هذا العام كان لى دائرة معارف كبيرة بين الشباب والبنات لدرجة اننى كنت كلما اسير فى اى مكان كنت اقف كل خطوتين كى اسلم على احد معارفى (وكل من سوف يقرا هذه التدوينة ويعرفى سوف يتذكر ذلك ويتذكر مدى معانته منى عندما يسر معى معلش بقى ماتزعلوش منى) ففى ايام هذه الاستعلامات كانت هناك بنت تقف دائما امامنا وكنت اتبادل النظرات دائما معها فكان من المكن ان نظل ننظر الى بعضنا البعض تقريبا حوالى 10 دقائق ونتبادل الابتسامات وكنت فى هذه الفترة عندى موهبة فظيعة فى التعرف على اى شخص وخاصة البنات الجديدة فلم اكن اريد ان اتعرف عليها بالطريقة التى تعرفت بها على غيرها (مع انها كانت طريقة عادية جدا وليست بها اى نوع من الاحراج او الرخامة) ولكننى كنت افضل ان نظل نظر الى بعض هكذا ثم نتعرف فى اى وقت اخر وباى طريقة اخرى وكننا ننظر الى بعض دائما دون حركة او كلام وكان يحدث ذلك كل يوم تقريبا وكان اليوم الذى لا اراها فيه اظل متوترا حتى تاتى واراها واقول لها بالنظرات اين كنت ؟ وفى يوم كان الاخ الاكبر للاسر (وهو صديقى) يقف معها فكنت اريد ان اذهب اليه بحجة اننى اريد التحدث اليه او اضحك معهم واتعرف عليها سواء فى تلك اللحظة او فى وقت اخر ولكن الصراع داخى انتهى حيث تركها صديقى وسار بعيدا وفى يوم كان الاخ الاكبر يتابعنى وانا انظر اليها ويضحك عليا وعندما سارت بعيدا جاء وقال لى (ملكش دعوة بدى يابنى) نظرت اليه مستغربا وقلت بداخلى من اين عرف وقلت له (اشمعنة دى يعنى )كانت الاجابة كالصاعقة بالنسبة لى او صفعة على وجهى كى تفيقنى من الحلم الذى ظللت اعيشة لمدة اسبوعين قال لى (دى يا بنى اكبر منك ومتخرجة من زمان وهى جاية عشان تاخد دورة كمبيوتر فى الجامعة ) ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وبالفعل كانت صاعقة قوية جدا عليا (لا ومش اتعظ واهمد....لا ازاى) ولكى اتاكد مما قاله لى صديقى كنت اعرفها واحدة تقف معها فسالتها عنها فاكدتلى صحة ما قاله صديقى فقررت اننى لن اخوض اى تجربة جديدة الا واننى سوف افكر فيها جيدا
هذا يكون نصف تاج ونصف الفضايح الاخرى والتى هي باقى التاج سوف تكون ليلا لاننى سوف اسافر هذا اليوم وسوف ارجع ليلا ان شاء الله

15 Comments:

Blogger The Eagles said...

طلب الى كل من لم يقرا الليل الدافىء ودعوة للثورة اتمنى قراتكم لهم
واتمنى ان تضعوا تعليق خاصة على دعوة للثورة لاننى اريد ان اعرف ارائك فيما كتبت


والسلام..........

10:09 PM  
Blogger الوردة السوداء said...

حلو اوى كلامك
وضحكتينى ولله

بس رجاء صغير
وانتى بتكتبى حاولى تستخدمى اكتر من لون
عشان انا توهت شوية ونا بقرأ

5:36 AM  
Blogger The Eagles said...

الوردة السودة
مرسيى كتير ليكى على الزيارة
وطلبك مجاب يا ستى

بس اتمنى منكى شىء صغير ..صغير جدااااا وبسيط
ان تنظرى الى البروفيل بتاعى
:)
وشكرا زيارتك تتكرر هاه ومش تنقطع


والسلام..........

8:35 AM  
Blogger فريسكـــــــــــــــــــــــــا said...

اهلا بالعودة
لو كنت اعرف ان دعوتى
هتستجاب بسرعة كده
كنت دعت لنفسى كمان
ههههههههههه

انا عارفة انك حبيب من يومك
لكن مكنتش اعرف ان دمك خفيف كده
بجد ان قاعدت
اضحك كتير على اسلوبك الظريف
وانا بقرا البوست

وبالنسبة للسؤالك عن موقف العربجى
فمش هقولك حاجة غير انه عربجى

وبجد بتمنالك التوفيق فى كل اللى جاى

خالص تحياتى

9:08 AM  
Blogger The Eagles said...

موج البحر
طب ياستى كنت ادعيلى بحاجة حلوة كمان يعنى بسبوية كنافة اى حاجة كدة
ههههههههههههه
طبعا يا بنتى انا حبيييييب من يومى
ومرسيى كتير على كلامك الحلو دة

اه صحيح اخوكى هيبقى فاضى امتى ؟
طبعا ىنت عارفة ليه
هههههههههههههههههههههههههه
للللللللللللل ـ دة وانا بطلعلك لسانى ـ


والسلام.........

9:48 AM  
Blogger The Eagles said...

houty
معلش نسيت اجوبك على سؤالك
دة مش فضول ولا حاجة انتى مش اى حد
انا يا ستى كنت فى بور سعيد والحمد لله رجعنا بالسلامة


والسلام.........

10:38 AM  
Blogger smraa alnil said...

ايه يا ابني الفضايح دي

دة انت حبيب علي نفسك
انت بتحب علي نفسك ولا ايه يا ابني

بالنسبة لموضوع الكرباج
فتاكد اني كنت هعمل زيك كدة بالظبط

هبصله واسكت

وبعدين بطل تحب بقي

تروح وتوصل بالسلامة
ومستنية بقيت التاج

4:53 PM  
Blogger The Eagles said...

samraa alnil
ليييييييه بس الكلمة دى ـ انت بتحب على نفسك ولا ايه ـ
لا يا ستى انا مش كدة خالص بس انا مشكلتى انى بحب كل الناس بجد واتمنى ان كلهم يعرفوا كدة
ومع ان الكلمة دى مش حلوة بالنسبة ليا وانا مش بحبهاومش بحب انى اكون كدة بس طبعا هتقبل كلامك ووجهة نظرك غصب عنى لانك اختى
:))))

واللى انا اقصده من حوار العربجى دة انى وقتهالم يكن لا رد فعل اساسا حتى لما لفيت وبصيتله كانت نظرة خوف ومش نظرة احتقار زى ما الكل قالى
انا كنت اتمنى ان يكون ليا رد فعل اكبر من كدة بس الحمد لله انا دلوقتى متاكدة انى لو اتعرضت لموقف زى دة انا متاكدة ان هيكون ليا رد فعلا اجابى واجابى جداااااااا


والسلام..........

3:49 AM  
Blogger فوكيره said...

بالنسبه لاجابه السؤال

اعتقد كنت حـ ازعق فيه واتنرفز وبعدين اعيط من النرفزه

اما عن الفضايح
انا بجد ضحكت ضحك ...
بس موضوع الحب ده انت دايس ما شاء الله

اعتقد ان النتيجه الي وصلت ليها تستحق الاحترام
وهى انك تفكر كويس قبل ما تنجرف وده مش معناه التفكير في السن
الوحد لم بيكبر وينضج مش بتفرق حكايه السن على قد ما بيفرق
النضج الفكري

تحياتى
وفي انتظار باقى التاج

4:53 AM  
Blogger فوكيره said...

بالنسبه لاجابه السؤال

اعتقد كنت حـ ازعق فيه واتنرفز وبعدين اعيط من النرفزه

اما عن الفضايح
انا بجد ضحكت ضحك ...
بس موضوع الحب ده انت دايس ما شاء الله

اعتقد ان النتيجه الي وصلت ليها تستحق الاحترام
وهى انك تفكر كويس قبل ما تنجرف وده مش معناه التفكير في السن
الوحد لم بيكبر وينضج مش بتفرق حكايه السن على قد ما بيفرق
النضج الفكري

تحياتى
وفي انتظار باقى التاج

4:55 AM  
Blogger أحمد سلامــة said...

إيه كل الصراحة دي
لا فضايح فضايح يعني
بس فضايح دمها خفيف قوي
ونصف الفضايح الاخرى عايزينه يكون يودي السجن بقي

3:37 PM  
Blogger The Eagles said...

18goosebumps
رد فعل كويس منك بس يا ترى هتعيطى لييييييييه؟
هل عشان الضربة ولا عشان هول الموقف ولا عشان ايه بالضبط

هههههههه
انا سعييييييييييد جدااااااااااا ان فضائحى استطاعت ان ترسم البسمة
والضحكة على وجهكم حتى لو كانت فضائح

انتوا ظلمتونى قوى على فكرة انا مش كدة خاااااالص وحياتى مليئة باشياء اخرى مهمة جدا وكل من هو قريب منى يعرف ذلك
انا ممكن اكون احيانا مندفع شوية فى الحكم على مشاعرى بس بجد انا مش هوائى خاااااااااالص ومش دايس يا ستى فى موضوع الحب مثلما توقعتى
ههههههههههههههههههههه

وبالنسبة للنتيجة التى توصلت اليها ..هى بالفعل نتيجة ايجابية من وجهة نظرى واننى لن اككر ما حدث فى الماضى ابداااا وان احسب كل شىء بدقة كى لا يجرفى تيار الحب فى اتجاهات لا اريدها

شكرا للزيارة ومش تنقطع... هاه



والسلام...........

4:29 PM  
Blogger The Eagles said...

احمد سلامة
ههههههههههههههههه
شكرا ليك يا عم احمد
لا بجد انا صريح جدا فى حياتى العامة حتى مع اى حد
وبالنسبة للفضايح دى ..دى بصراحة انا مش حكيتها كتير

وانا بصراحة ماكنتش اعرف ان دمها خفيف الا لما كتبتها وقرات تعليقاتكم

انا كنت بخجل منها جدااااااااااا كل ما افتكرها بس لما كبرت شوية نظرت اليها من منظور تانى ولما دكتورتنا / سمراء النيل مررتلى التاج قولت ربنا يستر انا هاكتب بقى وربنا يستر



والسلام...........

4:35 PM  
Blogger الوردة السوداء said...

ادينى دخلت فى ساعتها ولله اهوه
وعموما حصل خير
والبوست كدة احلى بكتير

4:52 PM  
Blogger The Eagles said...

الوردة السودة
شكرا ليكى استى على الاستجابة السريعة دى
وعلى رايك حصل خير
وميرسى كتير على رايك الجميل دة
ـ انا بردوا دارس اخراج صحفى ..هاه ـ
ههههههههههههه
نورتينى


والسلام..........

11:04 PM  

Post a Comment

<< Home